Jagame Eesti EL toetuste taotlemisel kaheksAndes oma toetusallkirja ettepanekule jagada Eesti kaheks piirkonnaks EL-i toetuste jagamisel, aitate kaasa Eesti maapiirkondade arengule väljaspool Tallinna ja selle lähiümbrust. |
allkirjade kogumine on lõppenud 28.06.2018 00:00 kuni 28.11.2018 23:59 253 häält |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jagame Eesti Euroopa
Liidu toetuste taotlemisel ja rakendamisel kaheks piirkonnaks Algatan
kodanikuna allkirjade kogumise ettepanekule jagada Eesti Euroopa Liidu toetuste
taotlemisel ja rakendamisel kaheks piirkonnaks. Eesmärgiks on Eesti erinevate piirkondade arengutaseme ühtlustamine, eriti eelduste loomine majanduse arenguks väljaspool Tallinna ja selle lähiümbrust, tugevdades nii Eesti majanduslikku, sotsiaalset ja territoriaalset ühtekuuluvust. Ettepanek Jagame
Eesti kaheks eraldi piirkonnaks Eurostati territoriaalüksuste liigituse alusel
järgmiselt: 1.
majanduslikult enamarenenud Tallinna linn ja Harjumaa, 2. muu Eesti. Rakendame edaspidi nendele piirkondadele määratud Euroopa Liidu struktuurifondide toetusi ka eraldi nende piirkondade arendamiseks. Selline muudatus võimaldaks Rahandusministeeriumi hinnangul saada Euroopa Liidu struktuurifondide kaudu Eestisse kuni 700 miljonit eurot rohkem toetusvahendeid ühe finantsperioodi jooksul, mis võimaldaks sisemajanduse kogutoodangu arvestuses Eesti vähemarenenud piirkondi EL-i keskmisele kiiremini järele aidata. Ühtlasi on see sama suurusjärk, mille Eesti kaotaks praeguse finantsperioodiga võrreldes, kui jätkame ühe piirkonnana. Alternatiivne ettepanek Jagame
Eesti kaheks eraldi piirkonnaks Eurostati territoriaalüksuste liigituse alusel
järgmiselt: 1.
majanduslikult enamarenenud Tallinna linn, 2. muu Eesti. Ka selline ettepanek on rakendatav, kui uuringud ja analüüsid tõestavad, et see aitab saavutada taotletud eesmärki. Ettepaneku algataja Kaul
Nurm Eestimaa
Talupidajate Keskliidu peadirektor 1992–2016 Euroopa
Majandus- ja Sotsiaalkomitee (EMSK) liige 2005–2015 EMSK-i
põllumajanduse-, maaelu- ja keskkonnasektsiooni asepresident 2012–2015 e-post
kaul.nurm@gmail.com, tel 56647800 Põhjendus Kui Eesti ühines 2004. aastal Euroopa Liiduga (EL), oli meie sisemajanduse kogutoodang (SKT) ühe elaniku kohta 32% EL-i keskmisest. 2016. aastaks oli see tõusnud 59%-ni. SKT näitajad ostujõu standardi järgi olid vastavalt 54% ja 75%. Sealjuures läheneb ostujõu standardilt Harjumaa keskmine SKT elaniku kohta 110%-ni, ülejäänud Eestil on see aga alla 60% EL-i keskmisest. 2016. aastal oli Eesti keskmine SKT elaniku kohta 16 035 eurot, samas Tallinnas oli see 26 462 eurot ja Põlvamaal vaid 6 628 eurot, ehk et see vahe on Eesti sees lausa neljakordne. Alates EL-i astumisest kuni tänaseni on üheteistkümnes Eesti maakonnas SKT inimese kohta hoopis kaugenenud Eesti keskmisest ja neis maakondades toimub seega suhteline taandareng. Eesti keskmist ületavad ainult Tallinn, Tartu ja Harjumaa.
Eesti maakondlikud
sisemajanduse kogutoodangu näitajad 2016. aastal
Euroopa
Liidu toimimise lepingu artikkel 174 ütleb järgmist:
Nende eesmärkide saavutamise abimeetmeteks ongi viie EL-i struktuuri- ja investeerimisfondi (Euroopa Regionaalarengu Fond, Euroopa Sotsiaalfond, Ühtekuuluvusfond, Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfond ning Euroopa Merendus- ja Kalandusfond) toetuste rakendamine. EL jaotab struktuurifondide toetuseid liikmesriikidele vastavalt nende SKT-le elaniku kohta kolmes erinevas kategoorias. Näiteks finantsperioodil 2014–2020 said riigid või piirkonnad, kellede SKT elaniku kohta oli vähem kui 75% EL-i keskmisest, kokku 52% kogu struktuuri- ja ühtekuuluvusfondide vahenditest. Neid kutsutakse ka „vähemarenenud piirkondadeks“, kuhu siiani kuulus ka Eesti, kes sai käesolevaks finantsperioodiks ca 3,5 miljardit eurot toetusi. Sealjuures rahastab EL seda 85% ulatuses ja Eesti riigi omafinantseering on 15%. Eesti jagamisel kaheks piirkonnaks jääks sellesse kategooriasse jätkuvalt edasi ka majanduslikult vähemarenenud osa Eestist. Riike või piirkondi, kellede SKT inimese kohta jäi 75% ja 90% vahele EL-i keskmisest, kutsutakse „üleminekupiirkondadeks“, ja neile eraldati kokku 12% eelpool nimetatud fondide vahenditest. Kui Eesti jätkab ühtse piirkonnana, siis finantsperioodil 2021–2027 hakkab Eesti kuuluma just sellesse kategooriasse, kuna meie riigi keskmine SKT elaniku kohta ületab napilt 75% piiri EL-i keskmisest. Euroopa Komisjoni esialgne ettepanek on eraldada Eestile uueks finantsperioodiks ca 2,9 miljardit eurot. Sealjuures rahastab EL neid üleminekupiirkondi 55%-ga ja Eesti riigi omafinantseering oleks 45%. Riike ja piirkondi, kellede SKT inimese kohta ületab 90% EL-i keskmisest, kutsutakse „arenenud piirkondadeks“. Neile eraldas EL käesoleval finantsperioodil 16% struktuurifondide vahenditest. Arenenud piirkondi kaasrahastab EL uuel finantsperioodil 40%-ga ja riiklik omafinantseering oleks 60%. Kuid Ühtekuuluvusfondi vahendeid enamarenenud riikidele enam ei jaotata. Paljud 2004. aastal EL-iga liitunud riigid (näiteks Tšehhi, Poola, Ungari, Sloveenia ja Slovakkia) on seetõttu jaganud oma riigi territooriumi Eurostati territoriaalüksuste liigituses (prantsuse keeles NUTS 2 -nomenclature d'unités territoriales statistiques) mitmeks eraldi piirkonnaks ainsa eesmärgiga aidata riigi vähemarenenud piirkondi EL-i keskmisele kiiremini järele. Üldjuhul on see tähendanud enamarenenud pealinna piirkonna eristamist ülejäänud riigist. Suur vastuolu seisnebki selles, et Eesti Vabariigi valitsus aktsepteerib küll eespool kirjeldatud toetuste ümberjagamise mehhanisme Euroopa Liidus, kuid on loobunud samade kriteeriumite ja toetuspõhimõtete rakendamisest Eesti sees. Andes oma toetusallkirja ettepanekule jagada Eesti kaheks piirkonnaks EL-i toetuste jagamisel ja rakendamisel, aitate kaasa kogu Eesti ühtlasemale arengule, eriti aga elukvaliteedi tõstmisele, ettevõtluskeskkonna parandamisele ja uute töökohtade loomisele maapiirkondades. Palun levitage seda ettepanekut ka oma sõprade ja tuttavate seas, siis saavad nemadki aidata kaasa Eesti arengule väljaspool Tallinna. Lisateave Lauri
Luiker, Tõukefondid ja regioonide areng, Riigikogu Kantselei õigus- ja
analüüsiosakonna 28.05.2018 teemaleht nr 9 https://www.riigikogu.ee/wpcms/wp-content/uploads/2015/01/Tõukefondid-ja-regioonide-areng.pdf Mart Hiob, Tallinna linnriik – kuidas sellest hoiduda http://www.avalikultrailbalticust.ee/index.php?id=916 EL-i finantsperioodil 2014–2020 kehtinud piirkondlike jaotustega tutvu siin: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=GDP_at_regional_level |
Aktsiooni korraldajaKaul Nurm |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Palun logi sisse või registreeri ennast kasutajaks, kui soovid antud teemat kommenteerida.
Kommentaar lisatud: 09. juuli 2018 kell 10:28
Kommentaar lisatud: 28. juuli 2018 kell 09:28
Kommentaar lisatud: 30. juuli 2018 kell 09:03
Kommentaar lisatud: 31. juuli 2018 kell 15:45
Kommentaar lisatud: 04. august 2018 kell 18:39