Gümnaasiumil on just selles asukohas juba olemas pikk oma lugu. See lugu on väga suur väärtus ja oleks raiskav käitumine seda lugu järgnevate põlvkondade eneseuskumuste toitmiseks mitte kasutada!
Kogu riigigümnaasiumile parima asukoha määramise küsimuse
saab taandada ühele juurküsimusele – kas meil on olemas mingi väga väga mõjuv põhjus,
et mitte teha riigigümnaasiumi just ajaloolisse majja? Kui seda ei ole (ja me
ei ole seda tuvastanud), siis on loomulik, peremehelik/perenaiselik ja eluterve otsus
teha riigigümnaasium just nimelt ajaloolise maja baasil.
Selleks on 3 väga olulist põhjust:
Esiteks ja kõige
tähtsamaks põhjuseks peame seda, et selle majaga seonduv pärand ei ole mitte taak (midagi, millest oleks parem vaba olla) nagu arvas ajaleheartikli järgi RRG direktor, vaid absoluutselt tugevalt plussmärgiline kapital. Ainult sellel, ajaloolisel majal on Rakvere
tingimustes vaieldamatult kõige sisukam OMA LUGU. Kotli majal on kõikidest Rakvere koolidest kõige paksem hariduslooline kultuurikiht,
ladestus. See on suur immateriaalne kapital. Kapital, mida ei ole võimalik
silmaga näha ega käega katsuda, kuid mille vaieldamatust olemasolust on ilmselt
päris lihtne aru saada, kui tuua mõned näited.
Kas me kujutaksime ette, et Tartu Ülikooli peahoone ei ole
ühel päeval enam Tartu ülikooli peahoone, vaid see on antud ühe Tartu põhikooli
või gümnaasiumi või kasvõi mingi ametiasutuse kasutusse. Ei tundu enam päris
see ülikool, kas pole? Näiteid, mis tõendavad, et haridusasutuste füüsilise
asukoha jätkuvuse tähtsust hinnatakse ülikõrgelt, kriitilise osana nende
asutuste olemusest üldse, on maailma suurrahvaste ja ka Eesti kohalikus
haridusloos palju – Oxfordi Ülikooli vanimad jätkuvas kasutuses olevad hooned
pärinevad keskajast. Need on jätkuvalt ülikooli kasutuses.
Samuti ajaloolised õppeasutused – jätkuvalt tegutsemas
samades hoonetes ja ei ole juttugi kolimisest uutesse n.ö. energiatõhusatesse
uusehitistesse – Tallinna Reaalkool, GAG, TIK.
Kümnest Eestis rajatud riigigümnaasiumist vaid 2 on päris uued. Kus on olnud võimalik kasutada ajaoolise pärandi rakendamisest saadavat kasu, on seda tehtud - Haapsalus, Viljandis, Valgas, Võrus on vana ja uus väga edukalt suudetud ühendada. Nii saaksime teha siin Rakvereski.
Kool, millel on pikk ajalugu, eriti, kui see on toetatud
õnnelikul kombel säilinud pikka ajalugu kehastava hoone olemasoluga, omab ühte
väga suurt vara – OMA LUGU, MÜÜTI. See on lugu, läbi mille
uued õppijad hakkavad jagama vaimset ühisosa enne neid elanud ja tegutsenud
inimestega, nende parimate tegudega. Mis hakkab tööle nii, et see ühisosaks
olemine soodustab igas inimeses temast
parima väljatoomist ja kasvamist. Suured inimesed maailma ajaloos on teinud oma
suuri tegusid, eelnevalt suurte tegude tegemise võimeliseks kasvanutena.
Sellist kasvamist läbi aegade kestev, eelkäijatega ühine maja soodustab. Ruumi – ja kohamälu on olemas, isegi siis,
kui me seda ei näe. Ka elektrivoolu me ei näe, kuid ei kahtle selle olemasolus.
Kokkuvõttes – meie kõigi tulemuslikkus üksikisikutena kui ka
kogumis ühiskonnana tuleneb meie tegudest. Tegevusi juhivad tunded, tunded
tekivad mõtetest ja mõtted uskumustest.
See ajaloolise gümnaasiumipere ühistunne, mis on katkematult
seotud ka ajaloolise hoonega, koha- ja ruumimäluga, on midagi, mis toidab inimeste uskumusi parimal moel – uskumusi, et
nad on väärtuslikud, et nad on võimelised. Tugevad eneseuskumused toidavad
tugevaid ja väärikaid tegusid. Ja paljude väärikate tegude tegijaid me ju ühiskonnana
lõppkokkuvõttes enim vajame.
Seega –
gümnaasiumil on just selles asukohas juba olemas pikk oma lugu. See lugu on
väga suur väärtus ja oleks raiskav käitumine seda lugu järgnevate põlvkondade
eneseuskumuste toitmiseks mitte kasutada!
Teine põhjus on linnaehituslik – KUI on võimalik lahendada
haridusvõrgu arenguküsimus ära ilma niivõrd tundlikul alal suuri ehituslikke
mahte püstitamata, peaks seda tegema.
Milleks sulgeda vaateid ja riskida, et võib-olla saame
võõrkehana mõjuva ajalise lahenduse. Kunagi tundus ka euroremont
disainiihalusena. Kümne-kahekümne aastaga võivad esteetilised tõekspidamised ajaliste lahenduste osas tugevasti muutuda. Samas – ajalooline gümnaasiumihoone
oli arhitektuuriklassika nii 20 aastat tagasi kui on seda täpselt samasugusena
ka 20 või 50 aasta pärast.
Kolmas põhjus on majanduslik. Kui riigi toega saame korda
ajaloolise gümnaasiumihoone, ja võimalik, et ka täielikult uuendada või uuena rajada ühe põhikoolihoone, ei pea me
linna vahenditest remontima kahte koolimaja.
Kokkuvõtteks – kutsume kõiki tänaseid volikoguliikmeid üles
– käituge vaba ja uhke rahva esindaja vääriliselt! Nähke enda rolli tähtsust
selle ajaloolise otsuse juures! Ärge katkestage seda mitte katsutavat, kuid siiski
eksisteerivat tuntavat sidet nende vahvatega, kes on olnud ja nende vahel, kes
tulevad!
Käitugem oma ajaloo üle uhkete peremeestena, mitte ilma mäluta
lükata-tõugata ühepäevaotsustajatena.
Soovime Teile selles edu!
Palun logi sisse või registreeri ennast kasutajaks, kui soovid antud teemat kommenteerida.
Kommentaar lisatud: 17. juuli 2017 kell 10:18
Kommentaar lisatud: 21. august 2017 kell 15:30
kooli tobeda laiendamise vastu. Praegu poolillegaalselt remonditav kunagine venekeelne 5.keskkool
lõhuks vana kooli vaimu ja õpilaskonna tükkideks. Sama ohtu näen ka Rakveres, kus on ju ometi Eesti üks stiilsemaid koolimaju