Riik peab suhtuma kõigi laste haridusse võrdselt!Riigikogu hakkab menetlema Erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega kavandatakse ootamatut ja väga järsku pööret üle 8000 lapse koolielus. 2011. aastal tegi Riigikogu olulise hariduspoliitilise otsuse, millega kohustas omavalitsusi katma erakoolide tegevuskulusid sarnaselt munitsipaalkoolide vahel toimiva süsteemiga. Nüüd soovitakse süsteemi ühepoolselt muuta, arvestamata erakoole ühendavate katusorganisatsioonide ettepanekuid. Eestis on tänase seisuga 56 erakooli, mille pidajatest 40 on mittetulundusühingud. Seadusemuudatus sunnib osa neist koolidest uksed sulgema. |
allkirjade kogumine on lõppenud 13.10.2015 00:00 kuni 13.11.2015 23:59 8152 häält |
|
Riigikogu hakkab menetlema erakooliseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega kavandatakse väga järsku pööret üle 8000 lapse koolielus. 2011. aastal tegi Riigikogu olulise hariduspoliitilise otsuse, millega kohustas omavalitsusi katma erakoolide tegevuskulusid sarnaselt munitsipaalkoolidega. Nüüd soovitakse süsteemi ühepoolselt muuta, jättes erakoolide tegevuskulud sõltuma kohalike omavalitsuste meelevallast. Seejuures ei ole erakoole ühendavate katusorganisatsioonide, lapsevanemate, kodanikeühenduste jt osapoolte ettepanekuid sisuliselt arvestatud. Eestis on tänase seisuga 56 erakooli, mille pidajatest 40 on mittetulundusühingud. Seadusemuudatus sunnib osa neist koolidest uksed sulgema. Kavandatav muudatus mõjutab igaüht erakoolides õppivast 8000 õpilasest, kellel on õigustatud ootus oma senises koolis õppekava lõpuni täita. Erakoolipidajatel on aga vastutus kooli vastu võetud laste ja perede ees. Meie, allakirjutanud, leiame, et kui riigi eesmärgiks on saavutada ühtlaselt tugev ja mitmekesine haridussüsteem, kus igale lapsele leidub tema võimetele, eripäradele ja pere tõekspidamistele vastav kool, siis peaks riik · toetama võrdselt kõigi Eesti laste haridust; · käsitlema erakoole riikliku haridussüsteemi osana; · suhtuma erakoolidesse kui lisandväärtust loovatesse partneritesse, mille kaudu tuleb haridussüsteemi juurde nii investeeringuid kui innovatiivsust; · tunnustama erakoolide osa hariduse mitmekesistamisel ja uute mudelite katsetamisel; · arvestama kõigis otsustes laste huve ja lapsevanemate põhiseaduslikku õigust otsustada oma laste hariduse üle; · silmas pidama, et vastavalt Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste konventsioonile peab riik austama vanemate õigust võimaldada lastele oma usuliste ja filosoofiliste veendumustega kooskõlas olev haridus. Erakoolide riiklikust tegevustoetusest loodetav kokkuhoid, mis moodustab 0,07% Eesti 2016. aasta riigieelarvest, ei aita lahendada Eesti hariduse kitsaskohti, vaid toob kaasa suurema haridusliku kihistumise ning on vastuolus kodanikuühiskonna ja liberaalse ettevõtluskeskkonna põhimõtetega. Me soovime, et riik ei teeks läbimõtlemata samme. Järsud muudatused hariduskorralduses on sotsiaalne eksperiment, mille tagajärjed mõjutavad inimeste elu. Erakoolide tegevuspõhimõtted ja rahastamine on oluline teema, mis vajab enne muutmist põhjalikku arutelu. Täpsemalt saab erinevate organisatsioonide uuringute, aga ka seletuskirjade ja pöördumistega HTMi poole tutvuda FB lehel “avalikultharidusest” ning www.avalikultharidusest.ee. Nõuame, et: · Erakooliseaduse §222 muutmine peatataks, kuni see on sisuliselt läbi arutatud kõigi huvigruppidega ning tehtud korralik mõjuanalüüs. · Põhikooli- ja gümnaasiumiseadusesse viidaks sisse täiendus, mis sätestaks erakoolid üldhariduskoolide võrgu osana. · Olemasolevatele eraüldhariduskoolidele tagataks tegevustoetus tänases ulatuses. · Koheselt moodustataks Riigikogu kultuurikomisjoni juurde eraüldhariduskoolide katusorganisatsioonide (Eesti Eraüldhariduskoolide Ühendus, Eesti Vabade Waldorfkoolide- ja Lasteaedade Ühendus ning Eesti Kristlike Erakoolide Liit), Haridus- ja Teadusministeeriumi, Eesti Maaomavalitsuste Liidu, Eesti Linnade Liidu ja Õpetajate Liidu esindajatest töörühmad seadusandluse ja hariduse arengu teemadel, et tagada koolide edasine tegevus. *** The state must have equal regard for the education of all children The Riigikogu is set to debate the draft act to amend the Private Schools Act, with which an unexpected and very sudden turn is planned to be taken in the school lives of more than 8000 children. In 2011 the Riigikogu made a significant education policy decision with which it obliged local governments to cover the operating costs of private schools as per the system in effect between municipal schools. Now there is a desire to unilaterally amend the system without taking into consideration the proposals made by the umbrella organisations uniting private schools. There are 56 private schools in Estonia today, of which 40 are run by non-profit organisations. This change to the law will force some of these schools to close their doors. The planned amendment will affect each and every one of the 8000 students enrolled in private schools who have a justified expectation of completing their studies at their current school. For the thousands of children studying at these schools, and their teachers, the loss of a secure environment is by no means worth the hoped-for savings, which would amount to just 0.07% of Estonia’s 2016 state budget. We, the undersigned, believe that the state should support the education of all children in Estonia equally. Private schools form an inseparable part of the national education system. The closure of private schools will have a negative impact on the education of thousands of children and will in no way contribute to the improvement of the state’s school network. We do not want the state to take any steps it has not thought through. The operating principles and funding of private schools are important issues that require extensive debate prior to being amended. The surveys conducted by numerous organisations, as well as their letters of explanation and appeals to the Ministry of Education and Research, can be found on the Facebook page ‘avalikultharidusest’ and at www.avalikultharidusest.ee. We demand that: 1. the amendment of §222 of the Private Schools Act be suspended until it has been thoroughly discussed with all interest groups; 2. operational support be guaranteed for existing private general education schools to the extent to which it is currently provided; and 3. working groups comprising representatives of the umbrella organisations of private general education schools (the Association of Estonian General Education Schools, the Association of Estonian Free Waldorf Schools and Kindergartens and the Union of Estonian Private Christian Schools), the Ministry of Education and Research, the Association of Municipalities of Estonia, the Association of Estonian Cities and the Estonian Association of Teachers be immediately set up on the development of legislation and education as part of the Cultural Affairs Committee of the Riigikogu so as to ensure the future operations of the schools. *** Государство должно одинаково относиться к образованию всех детей. Госсобрание начинает рассматривать законопроект о внесении изменений в Закон о частных школах, который предполагает неожиданное и очень резкое изменение в школьной жизни более 8000 детей. В 2011 году госсобрание приняло в области образования очень важное политическое решение, обязующее местные самоуправления покрывать расходы частных школ по системе схожей с действуюшей по отношению к муниципальным школам. Систему хотят изменить в одностороннем порядке, не учитывая предложениий тех организаций, которые поддерживают частные школы. В настоящий момент в Эстонии 56 частных школ, 40 - содержатся недоходными предприятиями. Изменение закона вынуждает некоторых из них закрыть двери школы. Планируемые изменения повлияют на каждого из 8000 учащихся частных школ, у которых имеется оправданное ожидания получить образование в выбранном учебном заведении. Потеря среды защищённости для нескольких тысяч учеников и их учителей без сомнений не стоят экономии 0,07% госбюджета Эстонии на 2016 год. Мы, нижеподписавшиеся, считаем, что государство должно поддерживать получение образования всех детей Эстонии в равной степени. Частные школа - неразделимая часть государственной системы образования. Закрытие частных школ неблагоприятно скажется на получении образования тысяч детей, но ни в коей мере не поможет упорядочению школьной системы образования. Мы желаем, чтобы государство не делало необдуманных шагов. Принципы сущестования и финансирования частных школ это важная тема, которая требует основательного обсуждения. С исследованиями различных организаций, а также с пояснениями и обращениями к Министерству образования и науки, можно более подробно познакомиться на странице FB «Откровенно об образовании» или на сайте www.avalikultharidusest.ee. Требуем: 1. Приостановить изменение Закона о частных школах §222 до тех пор, пока не проведено обсуждение содержания закона во всех заинтересованных группах. 2. Обеспечить объём дотаций всем существующим частным общеобразовательным школам в том же размере. 3. При Комиссии по культуре Парламента, незамедлительно образовать из представителей организаций,поддерживающих частные общеобразовательные школы, рабочие группы по темам образования (Объединение частных общеобразовательных школ Эстонии, Объединение свободных школ Вальдорфа и детских садов, Союз Христианских частных школ), Министерства Образования и науки, Эстонского союза местных самоуправлений, Союза городских управлений и Союза учителей, чтобы обеспечить дальнейшую деятельность школ. |
Aktsiooni korraldajaAvalikult Haridusest - lastevanemate kodanikualgatus kaitsmaks oma laste haridust http://www.avalikultharidusest.ee |
|
Palun logi sisse või registreeri ennast kasutajaks, kui soovid antud teemat kommenteerida.
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 13:31
Kommentaar lisatud: 04. november 2015 kell 04:35
Praegu toimiv alternatiiv õpetas/kasvatus - erit Waldorf koolide oma - on tõesti ohus. Aaviksoolased haaravad võimu haridusmaastikul, sest tallavad jalge alla harituse ja head kasvatustraditsioonid. Heade Mõtete Linnast tuli tal juba lahkuda. Ilus oleks ta akadeemiline karjäär aga kahjuks ei jätkunud tal püsivust ja nüüd ta rabeleb oma partei eest.
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 13:57
Kommentaar lisatud: 04. november 2015 kell 14:56
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 14:38
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 17:34
Seega langes liisk Waldorfkoolile, hetkel laps seitsmendas klassis ja üliõnnelik ja rahul, nagu ka mina lapsevanemana.
Siit ka küsimus Teile, kas saab panna kõiki Era nime kandvaid koole ühte patta....... ja miks siis minu laps halvem on kui kellegi teise laps, kes käib munitsipaal koolis.
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 18:30
Kommentaar lisatud: 02. november 2015 kell 21:08
Kristel, teadusuuringutega on lugu hoopis teine. Olles keemik tean, et väga paljud inimesed, nii kurb kui see ka pole, on teadmatud ning andes nende kätte ohjad seoses teaduse, meditsiini jms arenguga, oleksime üsna nutuses olukorras. Kui tavatarbija ei näe kohest kasutusvõimelust asjale, mida veel isegi ei eksisteeri, siis ei aidataks selle loomisele mitte kübetki kaasa, kuna inimene oma loomuselt on laisk ja lühinägelik, unustades selle, et tuleviku avastuste nimel tuli tööd alustada juba eile. Seda esiteks seetõttu, et uurimist alustatakse tihti mõnikümmend aastat enne seda, kui toode turule jõuab, kui tegu on tootega või meditsiiniga.
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 17:12
Kui teie plaanile lisataks klausel, et igal maksumaksjal on võimalik valida, kas ja kui paljuga ta toetab ning ka mis kooli, siis olen nõus. Muul juhul mitte, kuna mina ateistina ei taha, et minu raha eest nt usulise kallakuga koole toetataks.
Samuti.. kui minu maksude eest toetataks erakoole, kas on siis minu potentsiaalsetel lastel garanteeritud koht seal koolis? Ma väga ei usu seda. Pigem on ikka nii, et kes tahab midagi erilist, see maksku selle eest. Mitte nii, et "ma nii väga tahan, aga teie makske ja toetage".
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 18:23
Kui palju läheb kellegi raha projektidele mis "meid otseselt ei puuduta"? Kes teab ...
Kas võib nii olla, et religiooni hindav maksumaksja ei soovi et tema raha eest "ateismi kallakuga" koole toetatakse? Huvitav kuidas sellise küsimuse korral raha jaotuks ...
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 19:14
Kommentaar lisatud: 14. oktoober 2015 kell 22:03
Jääb arusaamatuks, kuidas riik sellist muudatust kaalub, kui omavalitsuse koolides ei ole tagatud piisavalt kohti. Samuti on mõistmatu, kuidas saab koolilt omavalitsuse toetust võtta ära sisuliselt sel alusel, et vastava kooli lapsevanemad on valmis lisaks ka omalt poolt panustama. Makse maksame lapsevanematena samamoodi, nagu teised lapsevanemad.
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 00:24
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 08:54
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 09:01
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 09:36
Kui minu laps läheb mistahes põhjusel naaberomavalitsuse riigikooli, siis liigub minu maksuraha minu lapsega kaasa. Selle raha nimi on pearaha ja sellest rahast ehk minu maksudest elab praegu ka naaberomavalitsuse erakool - napilt muide, kitsikuses, ei midagi priisata, aga veab vanemate toel välja. Miks ei peaks minu laste kool ka edaspidi minu maksurahast elama? Ja kuhu minu maksuraha sellisel juhul läheb, kui kool uksed sulgeb ja mu lapsed jäävad näiteks koduõppele?
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 10:43
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 12:59
15.10.2015a.
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 13:43
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 14:57
Asja rikub aga ära praegune hariduskorraldus, mis paneb koolide pidamise kohustuse kohalikule omavalitsusele. Viimased on pandud totrasse olukorda, kus nad peavad nö võõra raha eest pakkuma teenust, mille tingimusi nad muuta ei tohi. Samas vastutavad kõige saba ja karvadega selle eest mis välja tuleb.
Loogiline oleks minna õiges järjekorras. (Riiklik) koolivõrk olgu algusest lõpuni riiklik struktuur. Riik kui rahade käsutaja otsustab (ainult elanikkonna struktuurist lähtuvalt) kus ja milline kool asub. Teistel k.a. omavalitsused on õigus asutada koole ja saada endale ka vastav pearaha, aga siis vastutavad nad juba üheselt tulemuse eest. Mitmesugused erakoolid lähevad sellesse struktuuri siis loomupäraselt sisse ja kellelgi ei tohiks olla tunnet, et temga käitutakse ebaõiglaselt.
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 15:15
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 15:27
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 18:17
Kahju on kogeda, et taas ja taas on aktiivsed kodanikud sama probleemi ees. Seadusloome ei ole läbipaistev ega kodanikke kaasav. Eesti valitsus tegi juba 90ndatel valiku liberaalse ideoloogia kasuks. See töötab ainult siis, kui lubatakse aktiivsetel kodanikel ja organisatsioonidel seadusloomes osaleda. Liberaalne ideoloogia tähendab, et rahvas ise on aktiivne ja tal lubatakse seda olla. Eestis on aktiivsust küll, kui valitsused eelistavad tagatubade tööd. Kahju!
Erakoolide toetuseks:
Erakoole tuleb kindlasti edasi toetada. Eesti ei tööta kahjuks valitsuse ja KOVi vabatahtlikkuse printsiipt kodanikuühiskonnaga koostööd teha. Liberaalne riigiideoloogia tähendab vastutust. Erakoolide juhid ja lapsevanemad tahavad vastutada, aga KOVid mitte. KOVide poliitikute odavuse (loe: väikeste numbrite) printsiit on neil silmad pimestanud! Kahju!
Kommentaar lisatud: 15. oktoober 2015 kell 21:22
Olgu siia välja toodud:
1. Erakooliseadus, lugeda läbi §22 (2) https://www.riigiteataja.ee/akt/130052012002, sellega seotult liikuda edasi ...
2. Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus, lugeda läbi §82 (3-5 ja 7) https://www.riigiteataja.ee/akt/13332410. "Võtmeks" kogu loo juures on (7): "(7) Riigieelarvest valdadele ja linnadele munitsipaalkoolide käesoleva paragrahvi lõikes 3 sätestatud kulude katmiseks eraldatava toetuse arvestamise aluseks on hariduse infosüsteemi järgne õpilaste arv planeeritavale aastale eelneva aasta 10. novembri seisuga." Ehk siis võetakse ära ühele õpilasele kuuluv ja nö. kaasaskäiv pearaha. Mul tekib küsimus, millisest võrdsest kohtlemisest me räägime, kui seadusemuudatus jõustuks? Kus on kokkuhoid?
Väga kenasti võtab antud teema kokku Birk Rohelendi artikkel "Sirbis": http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/suvenev-suvenematus/
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 09:15
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 11:35
Holger Tamm
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 15:12
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 16:29
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 17:25
Kommentaar lisatud: 16. oktoober 2015 kell 21:21
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 10:42
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 12:49
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 13:37
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 19:54
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 19:55
Kommentaar lisatud: 17. oktoober 2015 kell 20:35
Tegu on siis tegevustoetusega, millest peetakse ülal koolimaju - löögi alla läheb meie soe tuba ja valgus.
Kommentaar lisatud: 19. oktoober 2015 kell 00:59
Selle töö ja vaeva mitte austamine oleks väga ebainimlik tegu.
Soovime, et Erakooliseaduse §22.2 muutmine peatataks
Kommentaar lisatud: 19. oktoober 2015 kell 08:55
Kommentaar lisatud: 19. oktoober 2015 kell 17:03
Ja mis saab mõnest erivajadustega laste koolist, mis munitsipaalkoolina ei saaks mitte mingit võimalust tegutsemiseks, aga mis on tihtipeale ainsaks abistavaks lüliks nende laste vanematele ja nendele lastele.
Kommentaar lisatud: 19. oktoober 2015 kell 21:57
Kommentaar lisatud: 20. oktoober 2015 kell 00:34
Kommentaar lisatud: 20. oktoober 2015 kell 10:31
Kommentaar lisatud: 21. oktoober 2015 kell 15:57
Kommentaar lisatud: 21. oktoober 2015 kell 19:53
Kommentaar lisatud: 22. oktoober 2015 kell 11:15
Kommentaar lisatud: 22. oktoober 2015 kell 11:34
Kommentaar lisatud: 22. oktoober 2015 kell 23:01
Kommentaar lisatud: 23. oktoober 2015 kell 11:47
Kommentaar lisatud: 23. oktoober 2015 kell 11:50
Kommentaar lisatud: 24. oktoober 2015 kell 15:24
Kommentaar lisatud: 25. oktoober 2015 kell 21:12
Kommentaar lisatud: 26. oktoober 2015 kell 10:31
Kommentaar lisatud: 27. oktoober 2015 kell 09:49
Kommentaar lisatud: 27. oktoober 2015 kell 13:25
Kommentaar lisatud: 28. oktoober 2015 kell 10:13
Kommentaar lisatud: 29. oktoober 2015 kell 16:05
Kommentaar lisatud: 02. november 2015 kell 21:13
Kommentaar lisatud: 02. november 2015 kell 21:21
Küll aga pooldaks lahendust, kus klassis oleks maksimaalselt 20 inimest, mitte 30, ning et koolid ei koonduks tingimata maakonna keskustesse, kuna inimesi elab mujal ka, kusjuures lastega peredel on (mõne teooria kohaselt) odavam elada maal ja seal koolis käia. Samuti pooldaks seda, et õpetajale ei makstaks mitte ainult kontakttundide eest, vaid igasuguse kooliga seotud töö eest, kuna õpetajatööd ei vaadelda siin riigis nagu iga teist tööd või ametit (seda nii heas kui halvas mõttes).
Samuti saan ma aru, et lastele, kes on erakooli süsteemis üles kasvanud ja harjunud, on vägivaldne panna tavakooli. See on halb.
Samuti on nõme eeldada, et igaüks teiste erisoovide eest maksta tahab.
Kommentaar lisatud: 02. november 2015 kell 22:32
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 09:52
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 09:52
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 13:09
Mitte keegi ei eelda ega oota et laps kes käib erakoolis - saab seda teha tasuta!
Antud hetkel on aga lugu vastupidine - nendelt lastelt, kes käivad erakoolis ( tihti tervislikel jne põhjustel) enamasti põhjusel, et TAVAKOOL ei ole saanud hakkama ülesandega õpetada erivajadustega lapsi / ja või ei ole neile kohta oma kodulähedases koolis - võetakse ära võimalus saada samaväärset haridust ning seda toetades.
Usun, et enamus ( vähemalt minuteada) vanemaid kelle lapsed käivad erakoolis - tasuvad selle eest ka juba lisatasu - mis ei ole igal pool just väike - ning see on see lisapanus mida need lapsevanemad teevad igal juhul. Kui nüüd aga võtta ära selle lapse nn õpperaha, mida selle lapse pealt makstakse samuti kui ta käib riiklikus koolis siis see on ilmselge riiklike koolide eelistamine! Sel juhul peaks need koolid ka suutma tääita kõikide erivajadustega ja muudel põhjustel erakooli kasuks otsustanud laste vajadusi.
Seda aga väidetavalt munitsipaalkoolid ei ole võimelised tegema kuna neil pole selleks vahendeid.
Seni kuni tavakool ei saa hakkama - EI OLE ÕIGUST VÕTTA VALIKUT ERAKOOLIS KÄIJALT ÄRA!
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 13:10
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 15:24
Kommentaar lisatud: 05. november 2015 kell 21:17
Kommentaar lisatud: 06. november 2015 kell 14:32
Kommentaar lisatud: 06. november 2015 kell 14:49
Kommentaar lisatud: 08. november 2015 kell 01:05
Kommentaar lisatud: 08. november 2015 kell 14:31
Kommentaar lisatud: 08. november 2015 kell 22:24
Kommentaar lisatud: 08. november 2015 kell 22:30
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 14:04
See peaks igas ratsionaalses ühiskonnas olema seega ka minimaalne võimalik ette teatamise aeg, et riiklike regulatsioone muuta.
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 14:51
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 20:52
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 20:56
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 21:19
Kommentaar lisatud: 10. november 2015 kell 22:04
Siinkohal ei ole teisitimõtlejatel kohta meie ühiskonnas, mingu valitsusest ja/või riigikogust jalamaid koju!
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 07:45
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 10:45
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 15:15
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 18:22
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 19:07
Kommentaar lisatud: 11. november 2015 kell 19:16
Kommentaar lisatud: 12. november 2015 kell 14:55
Kommentaar lisatud: 12. november 2015 kell 16:23
Kommentaar lisatud: 12. november 2015 kell 18:46
Kommentaar lisatud: 12. november 2015 kell 23:06
Kommentaar lisatud: 12. november 2015 kell 23:54
Kommentaar lisatud: 13. november 2015 kell 08:29
Kommentaar lisatud: 13. november 2015 kell 15:48
Kommentaar lisatud: 13. november 2015 kell 22:41
Kommentaar lisatud: 13. november 2015 kell 22:48